nwonews.pl

nwonews.pl – dom, biznes, zdrowie

jak być dobrym sprzedawcą
Biznes

Jak być dobrym sprzedawcą?

Zawód sprzedawcy to jedna z najpopularniejszych profesji na współczesnym rynku pracy. Skuteczni sprzedawcy to ogromna wartość dla firmy, zatem warto wiedzieć, jak być dobrym sprzedawcą, by móc z powodzeniem konkurować i zdobyć wymarzoną posadę.

Dobry sprzedawca, czyli jaki?

Co w zasadzie kryje się pod hasłem „dobry sprzedawca”? Rozumienie tego zwrotu będzie zależeć od perspektywy. Z punktu widzenia klienta dobry sprzedawca to taki, który potrafi znaleźć i zaproponować rozwiązanie dopasowane do potrzeb kupującego. Patrząc natomiast z perspektywy pracodawcy, skuteczny sprzedawca to pracownik który dba o interes firmy i przyczynia się do jej sukcesu i rozwoju. A zatem, patrząc kompleksowo, można stwierdzić, że efektywny sprzedawca będzie potrafił prowadzić sprzedaż tak, by jego klienci byli zadowoleni, a tym samym, by firma, dla której pracuje, rozwijała się dzięki temu i umacniała swoją pozycję na rynku.

Cechy skutecznego sprzedawcy

Jak osiągnąć status dobrego sprzedawcy? Z pewnością istnieje pewien zestaw cech charakteru, które mogą ułatwić pracę na tym stanowisku. Nie znaczy to jednak, że osoby nieposiadające tych wrodzonych cech, nie będą miały szansy na sukces w tym zawodzie. Wielu umiejętności można się nauczyć, wystarczy tylko zastanowić się, czego sami oczekiwalibyśmy jako klienci od sprzedającego. Podstawową cechą dobrego sprzedawcy jest umiejętność słuchania i zrozumienia potrzeb klienta. Dzięki rozmowie skuteczny sprzedający będzie w stanie ocenić, jakie są potrzeby nabywcy, nawet, jeśli kupujący nie przestawi ich wprost.

Inną cechą skutecznego sprzedawcy jest doskonała znajomość oferowanego asortymentu, ale również znajomość oferty konkurencji. Znając doskonale oferowany produkt, sprzedawca będzie w stanie przedstawić konsumentowi wszystkie jego cechy, porównać je z konkurencyjnym produktem i zwrócić uwagę na zalety i mocne strony sprzedawanego przez siebie towaru. Jest to ważna umiejętność, która wymaga jednak dużo pracy i z reguły przychodzi wraz z doświadczeniem.

Skuteczność sprzedawcy zależy również od umiejętności interpersonalnych. Komunikatywność, uprzejmość, inicjatywa w działaniu – te cechy z pewnością pomogą w pracy z klientami. Warto również obserwować konsumentów, by jak najlepiej rozumieć ich potrzeby, a często również czytać między wierszami. Trzeba pamiętać, że w pracy sprzedawcy, tak jak na każdym stanowisku związanym z obsługą klienta, potrzebna jest też cierpliwość i duża doza zrozumienia. Świadomość tego z pewnością ułatwi pracę z klientami.